Alie Kielstra,
geb. Garijp 1959
,,Ik zie heel veel
mooie dingen om me heen, en ik zou alles wel willen
vastleggen,'' zegt beeldend kunstenaar Alie Kielstra uit
Menaam. En dat vastleggen doet ze ook, maar ze
veroorlooft zich daarbij steeds grotere vrijheden. Kunst
is voor haar een ander woord voor vrijheid.
Haar
inspiratie vindt Kielstra in de natuur, het landschap is
haar belangrijkste thema. Daar ervaart ze rust,
ondergaat ze de verschillende sferen van de seizoenen en
laat ze zich betoveren door de schoonheid van
wolkenluchten en boompartijen.
,,Dat snuif je op, leg je vast in je geest en dat neem
je mee naar huis,'' zegt Kielstra. Die beelden,
herinneringen en indrukken zijn voor haar de
uitgangspunten van haar schilderijen. Die worden van
binnenuit geschilderd.
Het
schilderen zelf is voor Kielstra een proces van wikken
en wegen, van interactie tussen kunstenaar en kunstwerk.
,,Het schilderij reageert op jouw ingrepen en daar
reageer je zelf weer op.'' Zo groeien haar schilderijen
organisch, eerder dan dat ze gemaakt worden.
Al schilderend verwijdert Kielstra zich steeds verder
van haar oorspronkelijke uitgangspunt. Dat kan een
schetsje zijn van een paar bomen, gemaakt naar
aanleiding van een foto.
Zo 'n onderwerp raakt tijdens het schilderproces steeds
meer op de achtergrond. Er ontstaat een zelfstandig
beeld dat zijn wortels heeft in de zichtbare
werkelijkheid, maar er verder los van staat. Het is het
resultaat van de vrijheid die Kielstra onder het werk
voor zichzelf gecreëerd heeft.
Het
eigenlijke onderwerp van haar schilderijen is daarmee
het schilderen zelf en het omgaan met de verf geworden.
En ook daarbij permitteert Kielstra zich alle vrijheid.
Ze zet de verf er dik op, krast er in, schuurt en
schraapt gedeelten weg, werkt met thinner en plamuur en
zet laag over laag. Soms verwerkt ze stukken papier of
lood in haar schilderijen.
Zo ontstaan grillige structuren die steeds meer een
hoofdrol gaan opeisen. En dat alles in een sober palet
van aardkleuren en blauwen die het werk een verstilde
voornaamheid geven.
Het landschap biedt Kielstra alle mogelijkheid haar
eigen weg en een persoonlijke expressie te vinden. Toch
waagt ze zich ook aan thema's waarbij dat minder het
geval is. Zo schildert ze ook vaak en graag dieren:
honden, paarden, schapen, geiten en vogels. Dat zijn
onderwerpen die haar noodzaken dichter bij haar visuele
uitgangspunt te blijven en vast te houden aan de
figuratie.